סמינר: עשייה מתמטית, זהות ורגולציה בשיח האלגברי המוקדם של תלמידת כיתה ז', מר ברק כהן (סיום מגיסטר) מנחה: פרופ/ח עינת הד מצויינים.

סמינר: עשייה מתמטית, זהות ורגולציה בשיח האלגברי המוקדם של תלמידת כיתה ז', מר ברק כהן (סיום מגיסטר) מנחה: פרופ/ח עינת הד מצויינים.

04/07/2023
כיתה 307, הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה

תקציר:

מחקרים העוסקים במכוונות עצמית בלמידה (Self-Regulated Learning) מדגישים את האופן שבו הלומדים מעורבים בתהליך הלמידה ובסביבת הלימוד שלהם, ושולטים בהם – על מנת להשיג את היעדים הלימודיים אותם הם שואפים להשיג. מחקרים רבים שחקרו מכוונות עצמית בלמידה מצאו התאמה בין שימוש במיומנויות רגולטיביות (תכנון, ניטור, משוב וכו') להצלחה במתמטיקה. פחות ידוע על האופן שבו המיומנויות הללו משולבות בעשייה מתמטית מצד אחד,ובזהות מתמטית מן הצד השני. מכאן עולה הצורך בעדשה תיאורטית שתאפשר הסתכלות בו זמנית על פעולות מוכוונות עצמית, עשייה מתמטית וזיהוי עצמי (יצירת זהות). במחקר הנוכחי נעשה שימוש בגישה התקשורתית (קומוגניטיבית) לצורך בנייה של עדשה תיאורטית כזו. המחקר יציג את השלבים הראשונים של בניית העדשה התיאורטית סביב חקר מקרה של תלמידת כיתה ז' והאופן שבו השיח הרגולטיבי, הזהותי והמתמטי שלה התפתח במהלך מספר חודשים.  שיטת המחקר מבוססת על ניתוח שיח מיקרו-אנליטי של ראיונות מתמטיים סביב מטלות חשבוניות ומטלות אלגבריות. כמו כן, נותח השיח הזהותי של התלמידה וכן של סוכנים משמעותיים המבנים את הזהות המתמטי שלה (הורה, מורה).

על המרצה:
ברק כהן משתלם לתואר מגיסטר תחת הנחייתה של פרופ"ח עינת הד-מצויינים.ברק בעל תואר ראשון בפיזיקה מהטכניון, ובוגר תכנית "מבטים" במסלולים מתמטיקה ופיזיקה. ברק מורה לפיזיקה ומתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד ומגיש תלמידים לבגרות במקצועות הנ"ל.