דימות מוחי בילדים

ראש הקבוצה: פרופ"ח ציפי הורוביץ-קראוס

מטרות ונושאי המחקרכיצד ילדים מבינים שפה? כיצד לומדים לקרוא? מדוע ישנם ילדים המתקשים בהבנת שפה או בקריאה?
האם אפשר לשנות את הפעילות המוחית?

בקבוצה לדימות מוחי לילדים אנו מנסים לענות על שאלות אלו על ידי שימוש בכלי דימות מוחי כמו Magnetic Resonance Imaging, Electroencephalography, Eye tracking, ועוד.

מטרתנו היא לאפיין את מעורבותן של הרשתות העצביות בבסיסה של אחת היכולות האנושיות המורכבות ביותר: קריאה. קריאה אינה יכולת אינטואיטיבית ועל מנת ללמוד לקרוא מוחנו “ממחזר” רשתות עצביות שיועדו במקור לראיה, שמיעה, עיבוד שפתי וקשב. אנו מתמקדים בילדים שכן “גיוסן” של רשתות אלה מתרחש בשלבים מוקדמים של ההתפתחות ומושפעת הן מהסביבה (היעדר חשיפה) והן מהמטען הגנטי של הילד.

לעיתים, תהליך רכישת השפה והקריאה אינו תקין. בעבודתנו אנו מתמקדים בתפקידן של יכולות ניהוליות ברכישת שפה וקריאה תקינה ושאינה תקינה בילדים עם פרופילים שונים של למידה. מטרתנו היא למצוא את הדומה והשונה ביכולות ניהוליות אלה באוכלוסיות השונות על מנת למצוא את הדרך המדוייקת לאמן יכולות אלה בילדים ולבדוק מהם המסלולים העצבים ששינו את נתיבם\פעולתם. לשם כך אנו עובדים על פיתוח תוכנות, מיכשור, טכנולוגיות ועזרים נוספים על מנת להתאים לכל קושי את המענה המדוייק ביותר לצרכי הילד. בדיקת ההתאמה נעשית על ידי כלי הדמיה.

תחומי ההתמחות בקבוצתנו הם מגוונים- החל מעיבוד תמונה, לאלגוריתמיקה וכלים סטטיסטיים לניתוח שונות בין ובתוך קבוצות ועד להיבטים השפתיים, החינוכיים, הפסיכולוגיים והביולוגיים בבסיס הפעילות המוחית.

אוכלוסיית המחקר: ילדים עם יכולות למידה שונות: ילדים המתפתחים באופו תקין, כמו גם ילדים עם דיסלקציה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות פסיכיאטריות, מחלות נוירולוגיות (כמו אפילפסיה) ועוד.

מסלולי לימוד: תואר שני – מגיסטר, ושלישי – דוקטורט, פתוחים לסטודנטים בעלי תואר ראשון או שני (הנדסי, מדעי, חינוך, פסיכולוגיה, רפואה ופרה-רפואה).

לאתר המורחב של קבוצת דימות מוחי בילדים

חדר צפיה ומעקב במעבדה לדימות מוחי
תהליך הכנה של ילדים למחקר: תרגול שהיה בסורק