סמינר: הערכות מערכת החינוך למצבי חירום מתמשך עם פינוי: המקרה של מלחמת חרבות ברזל. פרופ' אורית חזן

סמינר: הערכות מערכת החינוך למצבי חירום מתמשך עם פינוי: המקרה של מלחמת חרבות ברזל. פרופ' אורית חזן

26/03/2024
כיתה 307, הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה

תקציר:

בהרצאה נציג את ממצאיו של מחקר שבחן את הערכות מערכת החינוך במצבי חירום בכלל ובמלחמת חרבות ברזל בפרט. בפרט, נציג קווים מנחים ליישום ע"י מערכת החינוך במצב חירום מתמשך בו חלק מהאוכלוסייה מפונה, במטרה לאפשר רציפות לימודית לכל תלמידי ותלמידות מדינת ישראל בכלל, ובפרט, לתלמידים מפונים. המחקר בוצע במהלך כשלושה חודשים (בין 12.11.2023 ל- 28.1.2024) לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב- 7 לאוקטובר, 2023, מלחמה שעימתה את מערכת החינוך עם אתגרים מורכבים עימם לא התמודדה בעבר, ועלולה להתמודד בעתיד עם אירועי חירום מתמשך נוספים כגון, רעידת אדמה.

הדו"ח נכתב ע"י צוות מומחים שפעל במסגרת מוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית. פעילות הצוות כללה סקירת ספרות העוסקת בנושא חינוך בחירום ובדרכי התמודדות של מדינות עם מצבי חירום מתמשך (בין אם שנגרמו ע"י הטבע או ע"י האדם), מפגשים עם מחזיקי עניין המעורבים בחינוך בחירום, עדויות של חברי.ות הצוות המעורבים במערכת החינוך במגוון תפקידים בעת המלחמה, שאלון שהופץ בקרב הורים ומורים מאזורי העימות וסקר דלפי לבחינת הסיכונים וההזדמנויות הניצבים בפני מערכת החינוך בעת חירום זו.

ממצאי המחקר כוללים שלושה סיכונים וארבע הזדמנויות העומדים בפני מערכת החינוך בעת חירום ודרכי פעולה למיתון (או הסרת) הסיכונים ולמיצוי ההזדמנויות. כמו כן תוצגנה הצעות להמשך בחינה וטיפול בנושא.

על המרצות:

פרופ' אורית חזן היא חברת סגל בפקולטה לחינוך במדע וטכנולוגיה בטכניון ועמיתת מחקר בכירה במוסד שמואל נאמן. תחום המחקר שלה הוא הוראת מדעי המחשב, הנדסת תוכנה ומדעי הנתונים. בתחומים אלה היא חוקרת תהליכים קוגנטיביים וחברתיים ברמת הפרט, הקבוצה והארגון, בבתי ספר תיכוניים ובארגונים שונים במשק. עד היום פרסמה כ- 130 מאמרים בז'ורנאלים מקצועיים ובאסופות מאמרים של כינוסים, ושבעה ספרים. פרופ' חזן כהנה בשנים 2011-2015 בתפקיד דיקנית הפקולטה ובשנים 2017-2020 – בתפקיד דיקנית לימודי הסמכה של הטכניון.

ד"ר ציפי בוכניק היא חוקרת בכירה במוסד שמואל נאמן, המתמחה במדיניות מדע, טכנולוגיה וחדשנות. היא בעלת דוקטורט בנושא "מרחבי עבודה שיתופיים", תואר שני באבטחת איכות ותואר ראשון בכלכלה. ציפי פעילה במוסד משנת 2006 ומובילה מחקרים ופרויקטים רבים בתחומי העניין שלה.

ד״ר ענת אבן זהב היא בוגרת הפקולטה לחינוך מדע וטכנולוגיה בטכניון, סיימה דוקטורט בשנת 2016 בנושא ניהול סיכונים של החינוך למדע וטכנולוגיה בישראל.

ענת מרצה ורכזת תכניות במכללות הוראה: מכללת אלקאסמי בבאקה אל גרבייה ומכללת סמינר הקיבוצים בתל אביב.