כנס ESERA19 – נציגי ונציגות הפקולטה
כנס ESERA19 – European Science Education Research Association, עמד בסימן של התמודדות עם אתגרים עכשוויים באמצעות חינוך מדעי טכנולוגי. הכנס, שנוסד באנגליה, בשנת 1995, מהווה זו השנה ה- 13 במה לחוקרים מרחבי העולם להצגת מחקרים פורצי דרך וחידושים בתחום החינוך המדעי-טכנולוגי.
הנציגות הפקולטית היתה מגוונת ומרשימה, ובה ארבע חברות סגל של הפקולטה ומספר רב של דוקטורנטים.
פרופ"מ שולמית (שולי) קפון הייתה המארגנת ואחד המציגים בסימפוזיון מוזמן שעסק בחציית גבולות בין דיסציפלינות מדעיות בחינוך מדעי.
בסימפוזיון נוסף, שעסק בחשיבה מכניסטית השתתפה כמתדיינת. 
מחקרן של ראשת קבוצת המחקר בביולוגיה ד"ר דינה ציבולסקי והחוקרת הבכירה ד"ר יוליה מוצ'ניק רוזנוב הוצג במושב שעסק בנושא התפתחות הזהות המקצועית אצל פרחי הוראה. המחקר מראה כי הובלת תהליכי למידה מבוססת פרויקטים במסגרת ההתנסות המעשית בהוראה תורמת להתפתחות הזהות המקצועית של פרחי ההוראה באופן חיובי.
סוג זה של התנסות מעשית מספק בטחון עצמי, מחזק את תחושת המסוגלות ומעצב ציפיות אופטימיות כלפי עצמם בתור מורים עתידיים וכלפי העתיד המקצועי שלהם.

שלושה בוגרי הפקולטה שסיימו השנה תואר שלישי, ד"ר שאדי עסאקלה, ד"ר עביר ותד וד"ר ג'יזל גרין הציגו אף הם, לגאוותה של של פרופ'ח מירי ברק שהיתה עימם בכנס והנחתה אותם במהלך הדוקטורט. ד"ר עסאקלה הציג שני היבטים מתוך מחקרו. הראשון: למידה מבוססת-מיקום באמצעות פלטפורמת AugmentedWorld מנקודת מבטם של תלמידי כיתות ח' במגזר הדרוזי, השני: קידום חשיבה מדעית באמצעות שאלות מבוססות מיקום, מנקודת מבטם של המורים.


ד"ר עביר ותד הציגה ממצאים מתוך מחקרה בנושא: קורסי MOOC (Massive Open Online Courses) כסוכני שינוי לקידום חשיבה חדשנית בקרב סטודנטים למדעים והנדסה. עביר ממשיכה לפתח את המחקר בתחום הלמידה המקוונת גם כעת, בהיותה חברת סגל במכללת אל-קסאמי.

ד"ר ג'יזל גרין הציגה מחקר בנושא: בחינת ערכים מקצועיים בקרב סטודנטים לסיעוד בהוראה המתאפיינת בגישות למידה מגוונות. ג'יזל מיישמת וחוקרת מגוון של שיטות הוראה ולמידה אליהן נחשפה במהלך לימודיה לתואר שלישי בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון.

בנוסף, הוצגו ממצאים ראשוניים של מחקרה של הדוקטורנטית טל יכין בנושא למידה על תזונה בריאה באמצעות משחקי בריחה. הנושא עורר דיון לגבי השימוש במשחקים בכלל ומשחקי בריחה בפרט כאמצעי ללימוד נושאים בתחום התזונה ובריאות הגוף.


ד"ר קרן דליות, פוסט-דוקטורנטית מקבוצת המחקר של פרופ"ח אילת ברעם-צברי, הציגה מחקר מחקר במימון משרד המדע העוסק בתפיסות ועמדות של הורים בנוגע לסיכון מקרינה בלתי מייננת מנתבי ויי-פיי. החלק שהוצג כלל ראיונות עומק עם הורים לילדים בבית ספר יסודי על הנושא הזה.

הדוקטורנטית אפרת אקירי הציגה שני מחקרים שנוגעים להשתלבות של מורים חדשים במערכת החינוך: אחד מהם חקר את האתגרים והמתחים שבהם נתקלים מורי קריירה שניה בהשתלבותם במערכת, והמחקר השני חוקר את מערך התמיכה המשולב שהמורים מקבלים בשלב הכניסה להוראה ואת ההתפתחות המקצועית שלהם ושל המורים החונכים שלהם. למרות שהמחקרים נעשו בארץ ההתעניינות הייתה גדולה מאחר והנושאים רלוונטיים למורים חדשים ולמורים-חונכים במדעים ברחבי העולם.

 


פרופ' טלי טל, סגנית הדיקנית להוראה, היתה בכנס בחברת שתי דוקטורנטיות שבהנחייתה: מיכל טופז הרצתה על למידת מבוגרים באמצעות ביומימיקרי בגן החיות ואפרת נתיב רונן הרצתה על תוכניות יישוג (Outreach) של אוניברסיטאות בקרב נוער. דוקטורנטית נוספת, שני צור, נמצאת בחודש התשיעי להריונה ולא יכלה לנסוע. על כן ההרצאה שלה צולמה מבעוד מועד במרכז לקידום ההוראה, והוצגה בדרך זו בכנס.

במפגש של נציגי הנהלת ESERA נפגשה הנשיאה החדשה, פרופ' סיבל ארדואן (Sibel Erduran) עם פרופ' טלי טל המכהנת כנשיאת NARST, ועם הנשיאה הקודמת פרופ' גייל ריצ'מונד (Gail Richmond).

הכנס משך אליו מעל 1500 משתתפים מ-58 מדינות. ההשתתפות בכנס הייתה חוויה ייחודית ומרגשת לחוקרים הוותיקים והצעירים. הכנס מהווה הזדמנות ייחודית לפגוש עמיתים מכל העולם ולקחת חלק ביצירה של קהילה של מדענים בעלי עניין משותף. כנס ESERA מאפשר לחוקרים לטפח קשרים מקצועיים וחברתיים והוא מהווה פורום לשיתופי פעולה להגדלת ההיקף והאיכות של המחקר בתחום החינוך המדעי.