סמינר: היבטים רגשיים-חברתיים בלמידה שיתופית של מורות: הזדמנויות ואתגרים.  פרופ/ח דנה ודר וייס, אונ' בן גוריון בנגב. מארחת פרופ/ח שולי קפון

סמינר: היבטים רגשיים-חברתיים בלמידה שיתופית של מורות: הזדמנויות ואתגרים. פרופ/ח דנה ודר וייס, אונ' בן גוריון בנגב. מארחת פרופ/ח שולי קפון

30/07/2024
כיתה 307, הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה

היבטים רגשיים-חברתיים בלמידה שיתופית של מורות: הזדמנויות ואתגרים

פרופ/ח דנה ודר וייס, אונ' בן גוריון בנגב. מארחת פרופ/ח שולי קפון

תקציר:

בעשורים האחרונים גוברת ההסכמה לגבי היתרונות של קהילות למידה מקצועיות של מורות ומורים להתפתחות המקצועית שלהםן. מחקרים רבים מצביעים על הזדמנויות הלמידה השיתופית בקהילות כאלה וגם על האתגרים. מחקרים אלה עוסקים בעיקר בהיבטים קוגניטיביים של הלמידה של המורות.ים, כגון: ידע, מיומנויות ותפיסות. בהרצאה זו אציג פרויקט מחקרי שבוחן תהליכים רגשיים-חברתיים בלמידה שיתופית של מורות.ים בקהילות מקצועיות. אציג את הרציונל של הגישה הפדגוגית של הפרויקט  – חקר הפרקטיקה – וסדרה של מחקרים, הבוחנים מימדים שונים של השיח המקצועי בקהילות העוסקות בחקר הפרקטיקה, כגון: מטרות הישג קבוצתיות בקהילה, שמירה על הדימוי הציבורי (face), מיסגור בעיות (framing), מחלוקות, סטטוס בקהילה ורגשות כמשאב ללמידה מקצועית. באמצעות ממצאי מחקרים אלה, המבוססים בעיקר על ניתוח שיח, אבקש להדגים את הפוטנציאל של למידה שיתופית בקהילות מקצועיות באמצעות חקר הפרקטיקה אבל גם כיצד נורמות השיח המקצועי מעצבות תהליכים רגשיים-חברתיים בקהילות וכך מגבילות את האפשרות להגשים פוטנציאל זה.

על המרצה:

פרופ' דנה ודר-וייס היא חברת סגל בביה"ס לחינוך, באוניברסיטת בן גוריון בנגב. היא ראש הקבוצה לחקר הלמידה בסביבות בלתי פורמליות וראש החוג לפדגוגיה ולמידה של מורות.ים. היא הייתה מורה למדעים ומפתחת חומרי למידה וסיימה את לימודי הדוקטורט במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן. דנה חוקרת היבטים רגשיים-חברתיים בלמידה של תלמידים.ות ומורות.ים בתחומי המדע ובתחומים אחרים, בסביבות פורמליות ובלתי פורמליות. היא משתמשת במגוון שיטות מחקר, בעיקר ניתוח שיח אתנוגרפי, המבוסס על גישה חברתית-תרבותית ללמידה. דנה זכתה ב NARST 2020 Early Career Research Award, והיא העורכת-בקו הראשית הנכנסת של כתב העת Journal of Research in Science Teaching.