ידע בהערכה של מורי כימיה בסביבת למידה שיתופית ודינמית
סמינר סיום דר' עביר סאלח
מנחה: פרופ'ח שירלי אברג'ל
קישור לזום: https://technion.zoom.us/j/99289587209
תקציר:
מעורבות מורים ותלמידים בפעילויות הערכה מעצבת היא מאתגרת. לכן יש חשיבות רבה לתמיכה והדרכה בנושא זה. בהתבסס על המסגרת התיאורטית "הבחנה מקצועית של מורים", בדקנו את הידע בהערכה בסביבת למידה של חדר בריחה פיזי מבוסס כימיה לתלמידי תיכון.
מחקרים שונים התמקדו בחוויות ותפיסות של תלמידים בסביבות למידה כמו חדר בריחה. עם זאת, היבט הידע של המורים בהערכה מעצבת בסביבת למידה זו טרם נחקר.
מטרת המחקר הייתה לבחון את התפיסות, הידע בהערכה והגישות השונות של מורים להערכה בחדר בריחה מבוסס כימיה.
המחקר כלל 64 מורים לכימיה אשר השתתפו בהשתלמות "חדר בריחה מבוסס כימיה ככלי פדגוגי להערכה" וביקרו לאחר מכן עם תלמידיהם בטכניון וחוו את סביבת הלמידה. המחקר התבסס על הגישה המשלבת בין שתי שיטות כמותית ואיכותנית. איסוף הנתונים כלל שאלון, דפי תצפית שמילאו המורים, רפלקציות ומשימת הערכה מסכמת לתלמידים. בנוסף, התבצעו ראיונות מבוססים על סרטוני וידאו של פעילות תלמידיהם בחדר בריחה. ניתוח הנתונים האיכותניים נעשה בגישת ניתוח תוכן. ניתוח הנתונים מהשאלון נעשה באמצעות ניתוח גורמים.
ממצאי המחקר הראו כי זוהו שלושה ממדים המאפיינים את תהליך ההבחנה של המורים: חשיבה כימית, מיומנויות המאה ה- 21 והיבט הריגושי. בנוסף לכך, המאפיינים של פרשנות המורים היו מגוונים וזוהו חמישה היבטים המאפיינים את פעולות המורים.
תרומת המחקר התיאורטית היא הרחבה לגוף הידע העוסק בהערכה מעצבת של מורים וידע בהערכה בהתבסס על ההבחנה המקצועית של המורים. כמו כן, המחקר מבסס את הקשר בין הערכה מעצבת ובין סביבת למידה דינמית ושיתופית. בנוסף, מחקר זה עשוי לתרום מבחינה יישומית להעשרת האסטרטגיות החינוכיות הזמינות למורים לשיפור הלמידה של תלמידים.
על המרצה:
עביר היא סטודנטית לדוקטורט בהוראת הכימיה בפקולטה לחינוך למדע ולטכנולוגיה בטכניון בהנחייתה של פרופ'ח שירלי אברג'ל. היא בוגרת תואר ראשון בהוראת הכימיה ומדעי סביבה, תואר שני בחינוך הרפואי בפקולטה לחינוך למדע ולטכנולוגיה ועובדת כמדריכת מורים בחט"ב במסלול שביט – החטיבה לפיתוח מקצועי ומשאבי למידה במכון דוידסון. מורה לשעבר לכימיה בתיכון אלאשראק במשך שבע שנים.