סיום דר': גב' לילך אילי
מנחה: פרופ/ח שולי קפון
תקציר
מידול מתמטי – התהליך שבו משתמשים במתמטיקה על מנת לייצג ולחקור בעיות ותופעות בעולם האמיתי – הוא פרקטיקה אפיסטמית חשובה בבניית ידע מדעי בכלל, וידע בפיזיקה בפרט. מטרת המחקר הייתה לאפיין באופן משווה את האופן בו תהליך המידול המתמטי נתפס בהוראת המתמטיקה והפיזיקה. הנחת העבודה הייתה שההמשגות של תהליך המידול המתמטי בספרות המחקר שעוסקת בחינוך המתמטי ובחינוך בפיזיקה משקפות את תפיסת העולם של העוסקים בהכשרת המורים ובפיתוח הקוריקולרי בתחומים אלה. לפיכך, הנתונים עליהם בנוי המחקר הם מאמרים ופרקים שעוסקים בהוראה ולמידה של מידול מתמטי שפורסמו בבמות מובילות של המחקר בחינוך המתמטי והפיזיקלי בין השנים 2000 ל- 2024. שיטות המחקר הן מטה-אנליזה איכותנית של מאמרים ופרקים, וניתוח תוכן אבדוקטיבי (מלשון אבדוקציה) של משימות מידול מתמטי ששימשו את הכותבים כדוגמאות במאמרים אלה. הממצאים מצביעים על היבטים דומים ושונים באופן שבו נתפס המידול המתמטי בהוראת המתמטיקה והפיזיקה, ועל מגמות בהוראת המתמטיקה והפיזיקה לאורך השנים. למרות שספרות החינוך המתמטי עסקה רבות בניסיון לאפיין משימות שמפעילות תלמידים במידול מתמטי, קיים ויכוח עמוק אילו משימות מתמטיות מתאימות להוראת המידול, שכן ניתוח המשימות נעשה בגישת top-down שמלכתחילה תלויה בעמדה האפיסטמית של המחברים. הניתוח האבדוקטיבי (bottom-up) שבוצע בעבודה זו לעומת זאת, התמקד בפעולות הדרושות לפתרון המשימות ללא כל ניסיון לשפוט האם ועד כמה המשימה מתאימה להוראת מידול מתמטי. הניתוח הוביל לפיתוח טקסונומיה שמזהה באופן בלתי תלוי שבע משפחות של משימות כאלה ששונות בהיקף ובעומק ההתנסות בהיבטים שונים של מידול מתמטי שהן מספקות ללומדים.
על המרצה
לילך איילי הינה דוקטורנטית בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בהנחייתה של פרופ"ח שולמית קפון. לילך סיימה תואר ראשון ושני בהנדסת חשמל בטכניון, תואר ראשון נוסף בהוראת מתמטיקה במסגרת תוכנית מבטים (בהצטיינות יתרה), והתמחתה בהנחיית פרויקטי חקר בפיזיקה לתלמידי תיכון. לילך מורה למתמטיקה בתיכון, מנחה ביחידה לכניסה להוראה בטכניון, ובעבר שימשה כמדריכת מורים למתמטיקה ולחקר בפיזיקה. במסגרת ההדרכה דרך הפיקוח על הוראת הפיזיקה לילך הייתה שותפה לפיתוח המקצוע "פיזיקה מחקרית", שמאפשר לתלמידים שלומדים פיזיקה ברמה של 5 יח"ל לבצע פרויקט מחקר מעמיק בפיזיקה בהיקף של חמש יחידות נוספות.
_______________________________________________________________________________