סמינר סיום דר': גב' קרן דגן. הכשרה מעשית להוראת מדעים מרחוק: יחסי גומלין בין חוויות, אמונות פדגוגיות ופרקטיקות הוראה.

סמינר סיום דר': גב' קרן דגן. הכשרה מעשית להוראת מדעים מרחוק: יחסי גומלין בין חוויות, אמונות פדגוגיות ופרקטיקות הוראה.

14/01/2025
אודיטוריום 107 הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה

סמינר סיום דר': הכשרה מעשית להוראת מדעים מרחוק: יחסי גומלין בין חוויות, אמונות פדגוגיות ופרקטיקות הוראה

מציגה: גב' קרן דגן

מנחה: פרופ/ח דינה ציבולסקי

תקציר:

התפתחות טכנולוגיות בעידן הדיגיטלי, לצד משברים גלובליים כמו מגפה עולמית, האיצה את המעבר למודלים של הוראה מרחוק. שינוי זה יצר אתגרים בחינוך המדעי, המבוסס על למידה חווייתית, חקר והתנסות. במיוחד, מורים נדרשים להתאים הוראה מסורתית למרחבים וירטואליים כדי להנגיש מושגים ורעיונות ולהניע תהליכי חשיבה וחקר במדע.

במציאות זו, ההכשרה המעשית להוראת מדעים הפכה למרכיב מרכזי בהכנת הסטודנטים להוראה לאתגרים עתידיים, תוך חשיפתם לכלים וטכנולוגיות חדשות ועיצוב חוויות המתקשרות לאמונותיהם הפדגוגיות ולפרקטיקות ההוראה שהם נוקטים בפועל. עם זאת, קיימת הבנה מוגבלת לגבי החוויות של סטודנטים להוראת מדעים בבתי ספר יסודיים, ובפרט לאופן שבו הן מתקשרות לאמונות ולפרקטיקות שלהם. הבנה זו חיונית בחינוך מדעי החותר לפיתוח אוריינות מדעית של אזרחי העתיד.

בהרצאה יוצגו ממצאי מחקר איכותני-פנומנולוגי המציע התבוננות אינטגרטיבית על ההכשרה המעשית להוראה מקוונת סינכרונית של תשעה סטודנטים להוראת מדעים בבתי ספר יסודיים. הנתונים נאספו באמצעות ראיונות מובנים למחצה ותלקיטים רפלקטיביים, ונותחו בשיטה ניתוח פנומנולוגי פרשני. ממצאי המחקר שופכים אור על האופן שבו חוויות חיוביות או שליליות בהכשרה המעשית מתקשרות לאמונותיהם הפדגוגיות לגבי הוראה ולמידת מדעים ולפרקטיקות שהם נוקטים בפועל בהוראה מקוונת סינכרונית, ומציע תובנות שעשויות לשמש לעיצוב תוכניות הכשרה להוראת מדעים בסביבה מקוונת סינכרונית, וכדי לתמוך במורים במימושן של מטרות החינוך המדעי בעת הזאת.

על המנחה:

קרן דגן היא דוקטורנטית במסלול הישיר בקבוצת המחקר להוראת ביולוגיה בהנחייתה של פרופ"ח דינה ציבולסקי. קרן מילאה תפקידי הוראה, הדרכה פדגוגית ופיתוח תוכן במסגרות אקדמיות להכשרת מורים ופיתוח מקצועי בחינוך המדעי בבתי ספר יסודיים. בנוסף, שימשה כמדריכה ארצית בתחום החינוך המדעי והטכנולוגי במשרד החינוך. בשנים האחרונות, קרן עוסקת בייעוץ פדגוגי ובפיתוח תוכן עבור גופים ועמותות בחינוך המדעי הפורמלי והבלתי פורמלי, ובדגש על יחידות הוראה-למידה מתוקשבות וקורסים דיגיטליים לתלמידים.

במסגרת לימודי הדוקטורט, קרן חוקרת את החוויות של סטודנטים להוראת מדעים בהכשרה המעשית להוראת מדעים מרחוק בבתי ספר יסודיים, והציגה את מחקרה במגוון כנסים מובילים בארץ ובעולם. לאחרונה פורסם הפרק "הכשרת מורים בתקופת משבר הקורונה: חוויות ועמדות של סטודנטים להוראה בהובלת הוראה מרחוק בשעת חירום", בספר בהוצאת מופת, המדגיש את חשיבות ההכשרה המעשית וקהילות עשייה מקצועיות בהכשרת מורים בחינוך מדעי להוראה בסביבות משתנות ובתנאים של אי ודאות.