סמינר סיום דר': בעז הדס. תפיסות וסוגי ידע של מורי מדעים בתהליכי למידה והוראה בהכוונה עצמית באמצעות מטלות מקוונות

סמינר סיום דר': בעז הדס. תפיסות וסוגי ידע של מורי מדעים בתהליכי למידה והוראה בהכוונה עצמית באמצעות מטלות מקוונות

23/07/2024
כיתה 307, הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה

תפיסות וסוגי ידע של מורי מדעים בתהליכי למידה והוראה בהכוונה עצמית באמצעות מטלות מקוונות

סמינר סיום דר': בעז הדס.

מנחה: פרופ/א יהודית דורי.

תקציר:

למידה בהכוונה עצמית – SRL (Self-regulated learning) מהווה אחת ממיומנויות המאה ה-21  אשר מורים נדרשים להקנות לתלמידיהם. מחקר הממוקד בהכשרת המורים והידע הנדרש מהם להוראה ולמידה בהכוונה עצמית – SRL&T (Self-regulated Learning and Teaching) מועט.

המחקר בחן תפיסות וסוגי ידע של מורי מדעים לאחר שהשתתפו בפיתוח מקצועי בנושא SRL&T, בהתבסס על מטלות מקוונות שהמורים הללו פיתחו לקידום מיומנויות SRL של תלמידיהם. שאלות המחקר מוקדו בניתוח מטלות  אלו במטרה לאפיין  את סוגי הידע של המורים, בחינת השפעת ניסיונם בהוראה בהקשר להתפתחות הידע שלהם, ובהטמעת SRL בכיתות שלהם באמצעות אותן מטלות מקוונות.

במחקר השתתפו תחילה 20 מורי כימיה ושמונה פרחי הוראה, ובשלב הבא שני מורי מדעים ו-101 תלמידיהם. כלי המחקר כללו מטלות שפיתחו, רפלקציות וראיונות של המורים, ורפלקציות של התלמידים. המטלות המקוונות, הרפלקציות והראיונות נותחו בגישה תמטית.

ממצאי המחקר מעידים על רמות גבוהות של ידע תוכן-פדגוגי וידע טכנולוגי-פדגוגי בהשוואה לידע בהערכה. בהערכת רמת SRL&T נמצאו רמות ידע מגוונות. בבחינת תהליך ההטמעה של SRL בכיתות נמצא קשר בין התפתחותSRL&T  של המורים לבין SRL והרמה הרפלקטיבית של תלמידיהם.

המחקר כולל תרומה תיאורטית לסוגי ידע של מורים בביסוס SRL&T כתחום ידע חדש ותרומה מתודולוגית באמצעות מחוון רב-ממדי לניתוח רמות ידע של מורים. ברמה היישומית, נוסחו המלצות לשיפור תהליכי הכשרה ופיתוח מקצועי של מורים המקדמים SRL.

על המרצה:

בעז הוא דוקטורנט בהנחיית פרופ/א יהודית דורי, בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. הוא בוגר תארי BSc ו- MSc בכימיה מהמחלקה לכימיה פיסיקלית, האוניברסיטה העברית בירושלים. בעז מלמד כימיה בתיכון מעל 20 שנה, וזכה בשנת 2011 בפרס מורה חדש מצטיין של החברה הישראלית לכימיה. בעשור האחרון הוא עוסק בהדרכה ופיתוח מקצועי של מורי כימיה. במסגרת לימודיו בטכניון, ריכז את קורס המורים החדשים ביחידה לכניסה להוראה, ובשנתיים האחרונות מוביל את קהילת המובילים של מורי הכימיה בטכניון. במסגרת תקופת הלימודים הציג בעז חלקים במחקרו במגוון של כנסים בין לאומיים וביניהם ECRICE ו-NARST וזכה במלגת דוקטורנטים לכנס NARST 2024. מאמר ראשון על תוצאות מחקרו פורסם בעיתון CTI- Chemical Teaching International, ומאמר שני הוגש לפרסום ונמצא בתהליכי שיפוט.