שילוב מייקריות בהוראת הפיזיקה – טיפוח מעורבות בעשייה דיסציפלינרית משמעותית ללומדים
ההרצאה תתקיים בזום, ביום רביעי, 4.6.2025, בשעה 14:30
תקציר:
השילוב של פרויקטים מייקרים בהוראת המדעים מעורר עניין רב בשנים האחרונות וניתן לראות מרחבים מייקרים בלא מעט בתי ספר. יחד עם זאת ברוב המקרים פעילויות אלה משמשות בפועל כפעילויות העשרה מהנות, שלרוב אינן מזמנות למידה והפעלה משמעותית של פרקטיקות חשיבה מדעית. בשונה משילובים אלה, מטרת המחקר שלי הייתה לאפיין תהליך למידה שמשלב מייקריות בתוך הוראת הפיזיקה, באופן שמזמן חוויה אישית, פתוחה ויצירתית, אבל גם עשירה בהזדמנויות ללמידה דיסציפלינרית משמעותית.
במסגרת הדוקטורט חקרתי עיצוב והפעלה של פרויקט מייקרי בכיתה י' שלומדת פיזיקה 5 יח"ל. הפרויקט עוצב מתוך כוונה לזמן לתלמידים הזדמנויות ללמוד ולהפעיל פרקטיקות מדעיות משמעותיות במסגרת העבודה המייקרית, ולאזן בין פתיחות, חופש פעולה ויצירתיות, לבין הכוונה ללמידה משמעותית של פרקטיקות מדעיות חשובות שמתחברות לתכנים שנלמדו בכיתה.
עיצבתי את הפרויקט עם צוות הפיזיקה בביה"ס, והוא שוכלל ושופר במשך כמה הרצות. גישת המחקר שילבה אתנוגרפיה וניתוחי שיח, ומשתתפי המחקר הם תלמידי כיתה י' בביה"ס (N=18) שעבדו על הפרויקט ב 7 קבוצות של 2 – 3 תלמידים במשך ארבעה שבועות. העבודה של התלמידים בקבוצות, במליאה ובאירוע הסיום החגיגי תועדה באופן מלא בווידאו, וראיונות עומק נערכו עם התלמידים בסוף הפרויקט.
בהרצאה אציג ממצאים משלשה מוקדים מרכזיים:
- עקרונות העיצוב של הפעילות – אציג את שיקולי התכנון שעמדו בבסיס הפעילות, שנועדו לאזן בין פתיחות וחופש פעולה לבין הבניה תומכת למידה, ואביא דוגמאות מתהליך הלמידה של התלמידים.
- אופי המעורבות של התלמידים – אציג שלושה ממדים של מעורבות בפעילות שזיהינו בניתוח השיח של התלמידים; וכיצד תחושת הרלוונטיות, החשיבות והמשמעות האישית של התלמידים באה לידי ביטוי בכל אחד מממדים אלה.
- תהליך הצמיחה של "עשיית פיזיקה" מתוך "עשייה מייקרית" – באמצעות דוגמאות נבחרות וקטעי שיח של תלמידים אראה כיצד רגעים של תסכול, ניסוי, פתרון בעיות, וחקירה תאורטית הפכו בהדרגה את ההתנסות היצירתית־מעשית לעשייה הנדסית משמעותית לתלמידים, ועשירה בהפעלה של פרקטיקות ודרכי חשיבה מדעיות אותנטיות.
על המרצה:
טל פאר הוא דוקטורנט בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון, בהנחיית פרופ"ח שולי קפון. טל בעל תואר ראשון ושני בפיזיקה מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הוא משמש כרכז מגמת הפיזיקה בתיכון אנה פרנק (סאסא) וחבר בצוות של מרכז אחר"ת. טל עוסק זה כעשור בפיתוח סביבות לימוד המשלבות מייקריות ועיסוק בפיזיקה, והוביל מספר מיזמים בתחום זה.