לימודים פנים אל פנים או אונליין?
העדפות סטודנטים להשכלה גבוהה והגורמים המשפיעים על כך
עמית שלמה
מנחה: ד"ר רינת רוזנברג-קימה
קישור לזום: https://technion.zoom.us/my/rinatrosenbergkima
מוסדות ההשכלה הגבוהה מנסים בשנים האחרונות להגיע לפורמט למידה אופטימלי המנצל את היכולות הטכנולוגיות הקיימות לצורך ייעול הלמידה וצרכי הסטודנטים. מחקרים עדכניים מצביעים על כך שייתכן שהחוויה המקוונת במהלך מגפת הקורונה שינתה את העדפות פורמט הלמידה של הסטודנטים (פנים אל פנים מול אונליין), אשר לפני המגפה נטתה ללמידה פנים-אל-פנים.
המחקר התחלק לשני חלקים. המחקר הראשון בחן את העדפות הלמידה של הסטודנטים (העדפה הצהרתית מול נוכחות בפועל) כאשר ניתנת להם אפשרות ללמוד פנים-אל-פנים, בזום, או דרך הקלטות של השיעורים. בנוסף, המחקר בחן את היתרונות והאתגרים בשלושת פורמטי הלמידה. 158 סטודנטים לתואר ראשון בטכניון השתתפו בקורסי פיזיקה שאפשרו להם להשתתף פנים-אל-פנים, דרך זום, או באופן מקוון באמצעות הקלטות שיעורים. המחקר כלל נתונים כמותניים (שאלון העדפות למידה ונוכחות בפועל) ואיכותניים (שאלות פתוחות וראיונות). רוב הסטודנטים העדיפו בתחילה ללמוד פנים-אל-פנים, אך בפועל רובם שילבו למידה פנים-אל-פנים ולמידה מקוונת. ניתוח תמטי חשף יתרונות ואתגרים בכל פורמט למידה, אשר מתקשרים לתיאוריית ההכוונה העצמית, המזהה שלושה צרכים פסיכולוגיים למוטיבציה: תחושת מסוגלות, תחושת שייכות, ותחושת אוטונומיה.
בהתבסס על תוצאות המחקר הראשון, המחקר השני, אשר התקיים בגואנגדונג טכניון בסין, בחן את עמדותיהם של הסטודנטים כלפי למידה פנים-אל-פנים לעומת למידה מקוונת באמצעות שאלון כמותי מבוסס תיאורית ההכוונה העצמית וראיונות. בפרט, רצינו לחקור את הקשרים וההשפעה ההדדית בין שלושת הצרכים הפסיכולוגיים (מסוגלות, שייכות ואוטונומיה), כמו גם יכולת השליטה העצמית של הסטודנטים ואת ההשפעה של צרכים אלו על העדפות פורמט הלמידה. 114 סטודנטים שלמדו קורסי פיזיקה ענו על שאלון כמותי ורואיינו 20 סטודנטים. התוצאות מלמדות כי רוב הסטודנטים מעדיפים למידה היברידית, ועל קשרים בין שלושת הצרכים הפסיכולוגיים להעדפת פורמט הלמידה שלהם. שני המחקרים מצביעים על יכולת שליטה עצמית כאתגר המרכזי ללמידה מקוונת וכגורם משפיע על מוטיבציית והעדפות הסטודנטים.
על המרצה
עמית שלמה הוא סטודנט לדוקטורט בפקולטה לחינוך למדע ולטכנולוגיה בטכניון בהנחייתה ד"ר רינת רוזנברג-קימה. הוא בוגר תואר ראשון בפיזיקה מהטכניון, תעודת הוראה בהוראת הפיזיקה ותואר שני בפקולטה לחינוך למדע ולטכנולוגיה בטכניון. עמית עוסק בתחום הוראת הפיזיקה ב-10 השנים האחרונות, ברמה התיכונית והאקדמית, כולל במוסדות חינוך ציבוריים ופרטיים בארץ ובסין. בשנתיים האחרונות עמית מרצה לפיזיקה בגואנגדונג טכניון שבסין. עמית זכה בתעודת הצטיינות על שם ג'ייקובס ובפרס הצטיינות הפקולטה לתרומה לחינוך לשנת תשפ"ה.