למידת קינמטיקה בחטיבת הביניים בהוראה משלבת קורס פתוח מקוון מרובה משתתפים
תקציר:
בשנים האחרונות מהפכת הקורסים הפתוחים המקוונים מרובי המשתתפים החלה לחדור גם לבתי הספר. במקומות רבים בעולם המערבי יש מחסור גדול במורים מיומנים, ואחת התופעות הנגזרות ממחסור זה היא מורים שמלמדים מקצועות שאינם בתחום ההתמחות האקדמי שלהם. מחקרים רבים מצביעים על המחיר הכבד להישגים וחוויית הלמידה של תלמידים בכיתות של מורים אלו והקשיים שחווים המורים עצמם. פיזיקה היא אחד התחומים בהם יש מחסור אקוטי במורים בארץ ובעולם, בפרט בחטה"ב. הפיזיקה של התנועה, הינו קורס מקוון מרובה משתתפים בקינמטיקה שפותח במיוחד לתלמידים בקבוצות מצוינות בכיתה ט'. בשנת תשפ"ג שלושת פרקי הפיילוט הראשונים הופעלו ב 32 כיתות מצויינות בחטה"ב, הן בכיתות של מורים בעלי רקע אקדמי איתן בפיזיקה והן בכיתות של מורים למדעים חסרי רקע אקדמי מתאים בפיזיקה. ההפעלה לוותה בהשתלמות מקוונת למורים המפעילים. המחקר עשה שימוש בכריית נתונים על מנת לענות על שאלות המחקר הבאות: (1) כיצד הרקע האקדמי של המורים ורמת המורכבות של התוכן הפיזיקלי השפיעו על ההישגים של התלמידים ועל הפעילות שלהם בקורס המקוון (מידת השתתפות, אופי הפעילות, והאם הפעילות התרחשה בבית או בביה"ס)? (3) מה הייתה ההשפעה של ההערכה המעצבת בקורס המקוון על המעורבות של התלמידים בקורס וההישגים שלהם? (4) מה היו הקשיים הקונספטואליים המרכזיים של התלמידים?
על המרצה:
גיא רביב הינו דוקטורנט בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בהנחייתה של (פרופ"ח) שולי קפון. גיא הוא בוגר תואר ראשון בהנדסת חשמל בטכניון (בהצטיינות), ותואר שני בהוראת המדעים בבר אילן (בהצטיינות). גיא הוא מורה לפיזיקה בתיכון, והיה ממפתחי סביבת הפטל-פיזיקה של מכון ויצמן למדע