תקציר:
המחקר שלי מתמקד בבחינת האופנים בהם מידע סמנטי מסייע למורים בחיפוש ובחירה של חומרי לימוד מותאמים אישית בתוך מאגרים של משאבי למידה פתוחים, בשימוש בחוכמת ההמונים של מורים ותלמידים לאיסוף מידע שכזה, ולהשפעה שיש לתהליכים אלו על החשיבה הרפלקטיבית של מורים. המונח "מידע סמנטי" מתייחס למטה -דאטה המכילה אינפורמציה לגבי סוגי הידע שמשאב הלמידה עוסק בהם, דעות ומשוב של מורים לגבי ההתאמה של המשאב לתרחישים פדגוגיים שונים, ומידע שיפוטי לגבי איכותו של המשאב. המטרה העיקרית היא להרחיב את ההבנה שלנו לגבי בניית סביבות למידה שיעזרו למורים להתאים את ההוראה שלהם להעדפות הפדגוגיות שלהם עצמם ולצרכים של כל תלמיד ותלמידה. המחקר מתמקד במיקור-המונים (crowdsourcing – איסוף המידע מהמורים והתלמידים) כאמצעי לאיסוף מידע סמנטי ושיפוטי על משאבי למידה, ובאופן ספציפי על מנגנונים שיגבירו את המוטיבציה של מורים לתרום מטה-דאטה על משאבי למידה, כגון מתן הכרה חברתית. התוצאות של המחקר מצביעות על החשיבות שמורים מייחסים להמלצות עמיתים על משאבי למידה, על ההיתכנות להגביר את המוטיבציה של מורים לתרום המלצות כאלו תוך שימוש במנגנונים חברתיים, ועל הקשר בין חוזק הקשרים החברתיים בתוך קהילת המורים לבין האפקטיביות של מנגנונים אלו.
על המרצה:
ד"ר אלעד יעקבסון התחיל לאחרונה פוסטדוקטורט בפקולטה בקבוצת המחקר של פרופ' אילת ברעם-צברי. את הדוקטורט אלעד ביצע במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן, בהנחית ד"ר גיורא אלכסנדרון. עבודת הדוקטורט התמקדה בבחינת דרכים שונות לסייע למורים בחיפוש ובחירה של משאבי למידה דיגיטליים על-ידי יצירת מידע סמנטי על המשאבים, הן באמצעות תיוג אוטומטי על-ידי אלגוריתמים של למידת מכונה והן על-ידי מיקור-המונים (crowdsourcing) של המידע ממורים ותלמידים. המחקר הוביל למספר רב של פרסומים בז'ורנלים נחשבים ובכנסים בינלאומיים, ועבודת הדוקטורט אף זכתה בפרס הצטיינות של מדרשת פינברג של מכון ויצמן.