פיתוח מודעות אתית בבינה מלאכותית בקרב מהנדסי ומדעני העתיד
דר' מאיה אושר- עמיתת מחקר.
תקציר:
בעוד שטכנולוגיית הבינה המלאכותית הופכת לנפוצה בתחומים רבים, חשוב לשקול סוגיות אתיות סביב פיתוחה ואופן השימוש בה. למרות היתרונות הרבים הקיימים בשילוב הוראת אתיקה בבינה מלאכותית בתוכניות הלימודים, נושא זה לא השתרש במלואו במסגרות ההשכלה הגבוהה בארץ ובעולם. לפיכך, מטרת הפרויקט הנוכחי הינה לבחון את המודעות האתית הנתפסת והממשית של סטודנטים בתחומי המדעים וההנדסה הלוקחים חלק בפעילות לימודית רפלקטיבית-שיתופית מבוססת-מקרים על סוגיות עכשוויות בבינה מלאכותית. בהתבסס על מחקר בשיטות המעורבות, הנתונים נאספו בעזרת שאלון מקדים ומסכם וניתוח תוצרי הלמידה של הסטודנטים. הפרויקט כלל שני מחקרים: הראשון נערך בקרב 153 סטודנטים לתואר ראשון בטכניון והשני בקרב 180 סטודנטים לתארים מתקדמים בטכניון. הממצאים המקדימים להתערבות הצביעו על כך שבעוד שהלומדים ייחסו חשיבות רבה לידע וללמידה על סוגיות אתיות בבינה מלאכותית, הם הראו חוסר אמון ביכולתם לזהות ולפתור בעיות אתיות כאלו בפועל. בנוסף, הממצאים חשפו פער בין המודעות האתית הנתפסת שלהם בנוגע לסוגיות אתיות בבינה מלאכותית, שהייתה גבוהה בהרבה, לבין המודעות האתית שלהם בפועל. עם זאת, פער זה הצטמצם משמעותית בעקבות ההשתתפות בפעילות הרפלקטיבית-שיתופית מבוססת-המקרים. תוצאות המחקר מדגישות את החשיבות בשילוב התערבויות חינוכיות בתוכנית הלימודים האקדמית כדי לגשר על פער זה ולספק לסטודנטים הזדמנויות ליישם עקרונות אתיים בתרחישים מן העולם האמיתי.
המחקר הינו חלק מפרויקט העוסק באתיקה בבינה מלאכותית במימון משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה.
על המרצה:
ד"ר מאיה אושר היא מרצה בכירה במכון הטכנולוגי חולון (HIT) ועמיתת מחקר בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. מאיה סיימה בשנת 2019 את הדוקטורט שלה בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון בהנחייתה של פרופ' מירי ברק. היא פרסמה עשרה מאמרים בכתבי עת בינלאומיים מובילים והציגה במספר כנסים בארץ ובעולם. מחקריה העכשוויים עוסקים בשילובה והשפעותיה של הבינה המלאכותית על תהליכי הוראה ולמידה בהשכלה הגבוהה, בין היתר הוראת אתיקה בבינה מלאכותית, תהליכי כתיבה בסיוע צ'טבוטים והערכה מבוססת צ'טבוטים.