סמינר אורח:חידת התחום/לא-תחום של החינוך בפרופסיות. דר' דניאל מרום

סמינר אורח:חידת התחום/לא-תחום של החינוך בפרופסיות. דר' דניאל מרום

19/03/2024

תקציר:

בעוד שאלפי אנשי סגל בבתי ספר לרפואה, הנדסה, פסיכותרפיה, משפטים, הוראה ופרופסיות אחרות אמונים על הכשרתם של אנשי הפרופסיה שלהם, בשום מקום בעולם לא מוצע להם קורס מבוא לחינוך בפרופסיות.  תעלומה זו מסתבכת עוד כשמביאים בחשבון את העובדה שקיים מדור ב-American Educational Research Association המוקדש לחקר תחום המכונה “Education in the Professions” – אף שלתחום זה לא מוקדשים כתבי-עת או כנסים כלשהם.

בהרצאה יוצגו פתרונות אפשריים לחידת התחום/לא תחום של החינוך בפרופסיות. פתרונות אלה מתבססים בין היתר על: פרויקט מחקר רב שנתי שהוביל The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching בנושא ההכשרה האקדמית בשש פרופסיות; על ההגות הסוציולוגית של אנתוני גידנס לגבי תפקיד המומחיות במודרניות המתקדמת ושל אליוט פרידסון שדן בתפקידם החברתי של פרופסיות; ועל מסע חקר ופיתוח שעורך המרצה בהכשרת מנהיגות חינוכית מזה עשור בקרב אנשי פרופסיות שונות בישראל.

הפתרונות המוצעים מתמקדים בהתפתחויות שחלו במידת האוטונומיות של פרופסיות על תחומי פועלן, בטיב הדיאלוג שלהן עם המערכות המעסיקות אותן, בירידת המעמד של האתיקה המקצועית בהובלת הפעילות שלהן, וכן בפערים שנוצרו בין עולם המחקר האקדמי לבין העשייה הפרופסיונאלית.

בסוף ההרצאה יוצג הקורס "מבוא לחינוך בפרופסיות" המוצע על ידי הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה  בסמסטר האביב עבור חברי סגל, תלמדי מחקר, ותלמידי הטכניון כאחד. הקורס ינסה לספק חניכה הולמת לעוסקים בחינוך בפרופסיה שלהם.

על המרצה:

ד"ר דניאל מרום הוא עמית מחקר בפקולטה לרפואה ובפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון ועמית בינתחומי במכון תל-אביב לפסיכואנליזה בת זמננו.  בעברו נמנה מרום בין צוות מייסדי בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית. בעשור האחרון הוא מתמקד בחקר ופיתוח החינוך והמנהיגות החינוכית בפרופסיות שונות ובמבט חוצה פרופסיות.