תקציר:
"חינוך מדעי לכל' נועד להכין את הלומדים להתמודדות מושכלת עם נושאים מדעיים במהלך חייהם, אך אין כמעט עדויות לתועלת שבחינוך מדעי בבית-הספר להשגת מטרה זו. בנוסף, מדידה של אוריינות מדעית מתמקדת לרוב בבני נוער ולא במבוגרים, והמדידה המעטה שמתקיימת בקרב מבוגרים בוחנת ידע ועמדות במנותק מההקשרים בהם אנשים מתמודדים עם מדע במציאות. במסגרת מחקר דוקטורט זה המשגות שונות של אוריינות מדעית, כמו שימוש בידע מדעי להתשתתפות בשיח ציבורי ('אזרחית') לעומת שימוש בידע לפתרון בעיות בחיי היומיום ('פונקציונלית'), משמשות ללמידה של הקשר בין חינוך מדעי להתמודדות מושכלת עם מדע.
בכדי לבחון כיצד חינוך מדעי תומך בפתרון בעיות, הופצו שישה שאלונים מקוונים שבחנו ידע מדעי, הערכת מידע וקבלת החלטות בקרב קהלים שונים לאורך מגפת הקורונה, שהתאפיינה בעיסוק ועניין בנושא מדעי גם בקרב מי שאינם מדענים. בכדי לבחון באיזו מידה חינוך מדעי תומך בהשתתפות בשיח ציבורי על מדע נבחן השימוש במונחים מדעיים בכתבות חדשותיות ובתגובות הציבור לכתבות אלה בקרב שתי אוכלוסיות: עם ובלי 'חינוך מדעי לכל'.
ממצאי המחקר, מצביעים על כך שמצד אחד, חינוך מדעי הכרחי לשם השתתפות בשיח ציבורי והבנה של סיקור תקשורתי על נושאים מדעיים, מאידך נמצאו ראיות חלקיות לתמיכתו בפתרון בעיות. ממצאים אלה מצביעים על החשיבות של חינוך מדעי בתמיכה באוריינות מדעית אזרחית, אך על תמיכה מוגבלת באוריינות מדעית פונקציונלית.
על המרצה:
יעל היא סטודנטית במסלול הישיר לדוקטורט בתקשורת המדע וחינוך מדעי בפקולטה לחינוך למדע ולטכנולוגיה בטכניון בהנחייתה של פרופ' אילת ברעם-צברי. היא בוגרת תואר ראשון בביולוגיה והוראת ביולוגיה ומדעי הסביבה בפקולטה ועבדה בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי במגוון תפקידים: כמורה ורכזת מדעיים בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי ובפיתוח חומרי הוראה במסגרת פרויקט FoodScienceClass, פרויקט בינלאומי רב תחומי לקידום קבלת החלטות מושכלת בתחום המזון בקרב תלמידים.
מחקריה של יעל שעוסק בקשר שבין חינוך מדעי למעורבות הציבור במדע, התפרסמו בכתבי העת המובילים בחינוך מדעי ותקשורת המדע כולל:
Journal of Research in Science Teaching (JRST) ו- Public Understanding of Science ובספר The Pandemic of Argumentation והוצגו בכנסים בינלאומיים. בנוסף, במסגרת העבודה על המחקר יעל זכתה במענק נסיעה מתאם European Network for Argumentation and Public Policy Analysis כדי לשתף פעולה עם חוקרים מתחום הבלשנות בכדי לפתח ספר קידוד רב תחומי לניתוח תגובות הציבור. יעל היא כלת הפרס לזכרה של ד"ר חגית מישקין להצטיינות מחקרית מטעם הפקולטה.