סמינר סיום דר': גב' אביבית ארווץ. עידוד והערכה של למידה בהכוונה עצמית של מורים ותלמידים באמצעות עוגנים רפלקטיביים

סמינר סיום דר': גב' אביבית ארווץ. עידוד והערכה של למידה בהכוונה עצמית של מורים ותלמידים באמצעות עוגנים רפלקטיביים

23/01/2024

תקציר:

למידה בהכוונה עצמית – Self-regulated learning) SRL) משלבת מיומנויות קוגניטיביות, רגשיות וחברתיות שלומדים צריכים ללמוד לווסת ולנהל כאשר האחריות לתהליך הלמידה מועברת אליהם. בתקופה האחרונה מערכות החינוך הציבוריות בעולם נדרשו לעבור מלמידה מסורתית ללמידה בהכוונה עצמית. הלומדים צריכים ללמוד לנהל את תהליכי הצבת המטרות, תכנון זמני הלמידה, בחירת אסטרטגיות הלמידה, חיפוש עזרה, הערכה של הלמידה ורפלקציה. זאת בעוד שהמורים צריכים להחזיק בשלושה תפקידים במקביל: כלומדים של SRL בעצמם, כיוצרי סביבת הלמידה, וכמנחים – מנהלי ההוראה. במחקר, הגדרנו את מכלול התהליך של למידה והוראה בהכוונה עצמית – SRL&T (Self-Regulated Learning and Teaching). כמו כן, התמקדנו ברפלקטיביות – מרכיב חשוב בהכוונה העצמית המשמש כבסיס להערכה למען הלמידה. למחקר מטרה כפולה: אפיון וחקר של תהליכי SRL ופענוח הקשר בין המיומנות הרפלקטיבית של מורים ותלמידים לבין יכולתם ליישם בהצלחה למידה בהכוונה עצמית בבית הספר. משתתפי המחקר כללו 84 מורים ו-89 תלמידים בשלב ראשון, 70 מורים ו-184 תלמידיהם בשלב השני, ושני מורים המהווים חקרי מקרה ו-97 תלמידיהם בשלב השלישי. עבור שלושת שלבי המחקר פותחו כלי מחקר חדשים: שאלוני הערכה עצמית של SRL, מחוונים להערכת רמה רפלקטיבית של מורים במשימות מקוונות שפיתחו המורים בהן שולבו עוגנים (prompts) רפלקטיביים עבור תלמידיהם, ראיונות ותיעוד קבוצת מיקוד. המחקר מציג שיטה למיפוי מיומנויות SRL ו-SRL&T והערכת התפתחותן במקביל לקידומן. נמצא כי השיטה אכן קידמה את SRL ו-SRL&T של משתתפי המחקר וכי כלי המחקר מהימנים ותקפים. התרומה בפן המתודולוגי היא פיתוח כלים להערכת SRL והמיומנות הרפלקטיבית. התרומה התיאורטית היא בעיגון הקשר בין התפתחות המיומנות הרפלקטיבית של המורים להתפתחות המיומנות הרפלקטיבית של התלמידים, ובפן היישומי – מתווה להכשרה אפקטיבית של מורים ל-SRL&T.

על המרצה:

אביבית סיימה תואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך באוניברסיטה הפתוחה, ותואר שני בפסיכולוגיה קוגניטיבית באוניברסיטת בן גוריון. בלימודי המאסטר התמקדה אביבית בהתפתחות של אוטומטיות בקוגניציה נומרית. בעבודתה בשדה החינוכי ובמחקרה אביבית מתמקדת בפיתוח מקצועי של מורים בעידוד לומדים עצמאיים ובהקניית אוריינות טכנולוגית. אביבית היא דוקטורנטית בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון בהנחייתה של פרופ'/א' יהודית דורי. במהלך לימודי הדוקטורט אביבית הציגה את מחקריה בשני כנסים בינלאומיים והשתתפה בסמינר לדוקטורנטים מצטיינים של אגודת ESERA.