תקציר:
במתמטיקה, המעבר של תלמידים בתחילת כתה ז מהתחום האריתמטי (חשבוני) לתחום האלגברי עלול לעוררקשיים רבים. משום כך, יש טעם בפיתוח כלים למיפוי השיח האלגברי המוקדם, שיאפשרוהבנה מעמיקה של מידת השליטה של תלמידים בתחום התוכן הזה. בעוד בתחום החשבוני,מיפוי ידע הוא עניין נפוץ יחסית, בתחום האלגברי נעשו מעט מאוד מחקרים שעסקו במיפוישכזה. מטרת המחקר הנוכחי היא לבנות כלי אנליטי שמאפיין את הידע האלגברי של תלמידיםבסוף כיתה ז' על ידי בחינת השיח הדבור והכתוב שלהם בעתראיונות מתמטיים מסוג "חשיבה בקול רם". המסגרת המחקרית למחקר זה הינההתאוריה הקומוגניטיבית, תאוריה סוציו תרבותית הממשיגה את החשיבה כסוג של שיח שלהפרט עם עצמו ואת הלמידה כשינוי באופן ההשתתפות של הלומד בשיח. שינוי זה מאופייןבמעבר מהשתתפות ריטואלית שמחקה ביצועים של מומחים, להשתתפות חקירתית שמתבססת עליצירה עצמאית ומוכוונת-מטרה של נרטיבים מתמטיים. המעבר מריטואל לחקירה מאופייןבעלייה בגמישות ההליכים, שינוי במוקד העשייה (מפעולות למטרה), עצמאות ובטחוןגבוהים יותר ועוד. מאפיינים אלו נבחנים דרך הכלי שפותח במחקר זה. במחקר השתתפועשרה תלמידים ברמות הישגים שונות, ונעשה להם ראיון בקול רם שבו הם פתרו מקבץ שלשאלות אלגבריות ובמהלך הפתרון הם הסבירו בעל פה את אופן הפתרון שלהם. הראיונותתומללו במלואם ובהרצאה אציג מספר דוגמאות לניתוח על פי הכלי החדש שפותח.
עלהמרצה:
לארה בעלת תואר ראשון במתמטיקה ותעודת הוראה מאוניברסיטת חיפה וסטודנטיתלתואר שני במסלול מחקרי בהנחייתה של פרופסור חבר עינת הד-מצויינים. לארה היא מורהלמתמטיקה, חטיבת ביניים וחטיבה עליונה ומגישה תלמידים לבגרות במתמטיקה.