לולו גרה (סיום דר') תלמידי תיכון ערבים עושים חקר פתוח בפיזיקה: מבט עומק על שיח, הנחיה, ותהליכי למידה
מנחה: פרופ/ח שולי קפון
תקציר:
התנסות משמעותית בחקר נתפסת כמרכיב חשוב בגישות מתקדמות להוראת המדעים, אולם האופן שבו הרקע החברתי והתרבותי של התלמידים מתווך ומשפיע על האופן בו הם מפרשים התנסויות מסוג זה, ואופני ההשתתפות שלהם בהתנסויות אלה כמעט לא נחקר.
המחקר בנוי סביב ארבעה חקרי מקרה שמלווים ובוחנים את תהליך הלמידה של תלמידי תיכון ערבים, בני קבוצת מיעוט אתני ותרבותי בחברה הישראלית, שמשתתפים בחקר מדעי פתוח ארוך-טווח בפיזיקה במשך שנה או שנתיים, במסגרת לימודית שלאופייה ולמבנה שלה שורשים עמוקים בחינוך הקיבוצי.
שיטות המחקר משלבות אתנוגרפיה עם ניתוחי שיח של אפיזודות נבחרות בגישה חברתית-בלשנית (sociolinguistics), תוך התמקדות באינטראקציה בין המורים-מנחי החקר והתלמידים ובהתפתחות שלה לאורך הזמן.
הממצאים ממחישים את ההשפעה של ההקשר ההיסטורי, החברתי, והתרבותי בו מתקיימים לימודי המדעים לחוויית הלמידה ולהישגים של הלומדים. המחקר מאיר את נקודות התפר והמפגש בין התרבויות, ומצביע על הקשיים הייחודיים איתם מתמודדים התלמידים, על המשאבים האישיים והתרבותיים שהם מביאים איתם, ועל האופן בו הם והמורים היהודים והערבים שעובדים איתם חווים את הדברים. המחקר גם מציע תובנות מעמיקות כיצד אפשר למנף ולשפר את תהליך הלמידה.
על המרצה:
לולו משתלמת לדוקטורט בהנחייתה של פרופ'/ח' שולמית (שולי) קפון. היא בעלת תואר ראשון בהנדסה ביו-רפואית, תעודת הוראה ותואר שני בהוראת המדעים מהטכניון, וניסיון של 8 שנים כמורה לפיזיקה בביה"ס התיכון.