תקציר:
המחקר הנוכחי מבקש לבחון את השפעת ההשתתפות של תלמידים ביסודי וחטיבת הביניים (n=400) בפרויקטים של מדע אזרחי, על הבנתם אודות מהות המדע. המחקר בוחן את הבנת התלמידים לפני ואחרי ההשתתפות שלהם בפרויקטים, ומשווה בין פרוייקטים שונים על מנת להבין את האפקטיביות שלהם בקידום הבנת התלמידים. הכלים בהם נעשה שימוש במחקר היו שאלוני לפי ואחרי. הנתונים נותחו באמצעות שימוש במבחנים סטטיסטיים (כמו:Wilcoxon Two-Sample analysis, Kruskal Wallis test). התוצאות מצביעות על שיפור משמעותי בהבנת התלמידים אודות מהות המדע, מתפיסות תמימות להבנה יותר מעודכנת ברוב ההיבטים של מהות המדע אשר נבדקו. בנוסף, הניתוח חשף שלושה משתנים שעשויים לגרום להבדלים בשינויים בהבנה בקרב התלמידים: סוגי הלימוד של מהות המדע (מפורשת/לא מפורשת), סוג הפרוייקט של מדע אזרחי (תורם, בשיתוף, יצירה משותפת) וסוג החקר (מבונה, מונחה, פתוח). המחקר תורם לידע שלנו בנוגע להבנת התלמידים אודות מהות המדע במהלך ההשתתפות שלהם במדע אזרחי, דבר שיסלול דרך למחקר נוסף בתחום זה.
על המרצה:
יובל פרץ הלחמי, נשואה למאיר ואמא לשתי בנות מתוקות- אורי ועומר. יובל היא סטודנטית לתואר מגיסטר בהנחייתה של ד"ר דינה ציבולסקי, לאחר שסיימה תואר ראשון במדעי החיים באוניברסיטה העברית בירושלים וכן תעודת הוראה במקצוע. יובל משמשת רכזת מקצוע ביולוגיה ומגמת ביוטכנולוגיה בבית הספר "מקיף אורט מעלות", וכן מהווה חלק מהנהלת החטיבה העליונה בבית הספר