סמינר סיום דר': גב' אפרת דיין. אוצרות דיגיטלית כגישה פדגוגית בחינוך המדעי. מנחה: פרופ/ח דינה ציבולסקי

סמינר סיום דר': גב' אפרת דיין. אוצרות דיגיטלית כגישה פדגוגית בחינוך המדעי. מנחה: פרופ/ח דינה ציבולסקי

07/04/2024
קישור לZOOM

תקציר:

העידן הדיגיטלי של ימינו מאופיין במבול מידע אינסופי, הנגיש בקלות, מכל מקום ובכל זמן במגוון תחומים רחב. אוֹצְרוּת דיגיטלית, היא אחת הדרכים להתמודדות עם אתגרי התקופה.  המחקר בוחן את תהליך האוצרות הדיגיטלית כפתרון לפערים הקיימים בשני תחומים אותנטיים בעידן הדיגיטלי – תחום הלמידה המקצועית המקוונת של המורים למדעים, והוראה ולמידת סוגיות סוציו-מדעיות.

בהרצאה יוצגו ממצאי מחקר איכותני בהשתתפות 44 מורים למדעים בחינוך העל יסודי המעידים על הפוטנציאל הטמון באוצרות הדיגיטלית במתן מענה להשגת מטרות מקצועיות של מורים למדעים, ויוצג מודל לשילוב אוצרות דיגיטלית בתהליך פיתוח מקצועי מקוון של מורים. בנוסף, יוצגו מודלים להטמעת אוצרות דיגיטלית בשיעורי מדעים, בדגש על הוראת סוגיות סוציו-מדעיות. מודלים אלה נמצאו כמקדמים עיסוק של תלמידים בהיבטים חברתיים ומדעיים של סוגיות, מקדמים מיומנויות של אוריינות דיגיטלית, ומעודדים מעורבות לומדים בלמידה במספר ממדי מעורבות.

על המרצה:

 אפרת היא דוקטורנית בקבוצת המחקר להוראת ביולוגיה בהנחייתה של פרופ"ח דינה ציבולסקי, בוגרת תוכנית רוטשילד וייצמן להוראת המדעים. אפרת משמשת זו השנה התשיעית כמפקחת על הוראת מדע וטכנולוגיה במגזר החרדי, ושימשה לפני כן במגוון תפקידי הוראה והדרכת מדעים מחוזית וארצית. אפרת זכתה בתעודת הצטיינות ע"ש ג'ייקובס בתשפ"ג, בפרס קפלן על תרומתה למערכת החינוך בשנת 2022 ושנה קודם לכן נבחרה לאחת מ-9 עובדות מצטיינות במשרד החינוך. במסגרת לימודי הדוקטורט, אפרת חוקרת את האוצרות הדיגיטלית כגישה פדגוגית להוראת מדעים והציגה את מחקרה במגוון כנסים בינלאומיים וארציים. פרק בספר בהובלתה: "תפקידה של האוצרות הדיגיטלית בהתפתחות המקצועית של מורים למדעים" פורסם בהוצאת IGI, ושני מאמרים נמצאים בתהליך שיפוט.