https://admin-ort-org-il.zoom.us/j/86992868209?pwd=93kgImAud5F49wajIyKKOCOHdm75em.1
הכשרת הנדסאי חשמל ואלקטרוניקה בישראל: היבטים הכרתיים ורגשיים
Certification of Practical Electrical and Electronics Engineers in Israel: Cognitive and Affective Aspects
שי מנו-ישראלי
Shai Mano-Israeli
סמינר דוקטורט
בהנחיית פרופ"ח ארי גרו
תקציר:
במדינות רבות בעולם קיימת הכשרה טכנולוגית על-תיכונית. הכשרה זו מתמקדת בפן היישומי של המקצוע ופחות בצד התאורטי שלו, ונועדה לאפשר לסטודנטים בעלי הישגים אקדמיים נמוכים יחסית השתלבות ישירה בשוק העבודה. כך, בתום שתי שנות לימוד, בוגר מכללה טכנולוגית בישראל יקבל את התואר "הנדסאי" באחד מבין מגוון מקצועות, כמו, מכונות, ביו-טכנולוגיה, חשמל, אלקטרוניקה ועוד. בישראל קיים מחסור ניכר וארוך שנים בהנדסאים בכלל והנדסאי חשמל ואלקטרוניקה בפרט, הן בסקטור הציבורי (לרבות הביטחוני) והן הפרטי. מחסור זה נובע בחלקו מהמספר הגבוה של נושרים במהלך לימודי ההנדסאות. למרות זאת, הספרות המחקרית הרלוונטית היא דלה ואינה עדכנית.
לפיכך, המחקר הנוכחי אפיין, מנקודות המבט של סטודנטים, בוגרים, מרצים, מעסיקים וקובעי מדיניות, מרכיבים הכרתיים ורגשיים בהכשרת הנדסאי חשמל ואלקטרוניקה בישראל ואת יחסי הגומלין ביניהם. המחקר התקיים בעשר מכללות טכנולוגיות, ובו השתתפו, בין השאר, 675 סטודנטים, 126 הנדסאים ו-77 מרצים. המחקר שילב כלים כמותיים ואיכותניים.
בסמינר נציג את הממצאים העוסקים בגורמים המניעים סטודנטים, בוגרים ומרצים ללמוד, לעבוד או ללמד הנדסאות חשמל ואלקטרוניקה. בנוסף, נעסוק בכישורים הנחוצים להנדסאי חשמל ואלקטרוניקה מנקודות המבט של סטודנטים, בוגרים ומרצים.
על המרצה:
שי מנו-ישראלי הוא סטודנט לתואר שלישי בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון בהנחייתו של פרופ"ח ארי גרו. שי הינו בוגר הפקולטה (תואר ראשון במסלול הוראת חשמל ואלקטרוניקה ותואר שני). במשך יותר מ-20 שנה, שי מלמד סטודנטים להנדסאות חשמל ואלקטרוניקה במכללה הטכנולוגית אורט בראודה בכרמיאל.