קווים מנחים ליצירת רציפות חינוכית בעת חירום מתמשך

בחודש ינואר 2024 פרסם מוסד נאמן למחקר מדיניות לאומית דוח בנושא "קווים מנחים ליצירת רציפות חינוכית בעת חירום מתמשך". (להלן הקישור לדו"ח: https://www.neaman.org.il/Guidelines-for-Creating-Educational-Continuity-During-Prolonged-Crisis-Situations)  הדו"ח נכתב מיד עם פרוץ מלחמת שבעה באוקטובר ע"י צוות מומחים במשך שלושה חודשים. בין השאר הדו"ח כולל המלצות ומציג תוכנית פעולה מפורטת במטרה להבטיח רציפות חינוכית במצבי משבר מתמשך.

בתאריך 8.9.24 התקיים כנס בו קידמו  את יישום המלצות הדו"ח ותוכנית הפעולה המוצגת בו.

הבעיה המרכזית שבה דנו בכנס היתה שאין רציפות חינוכית במערכת החינוך בישראל בזמן משבר (מגיפה, מלחמה), מעל 7000 תלמידים מפונים במלחמת 'חרבות ברזל' ועוד נוספים לא זכו לרציפות חינוכית במהלך השנה האחרונה.

מטרתו העיקרית של הכנס היתה ליצור זירה חדשה בחברה הישראלית שמורכבת מצוותים – רשת שותפים שנבתה באופן מיוחד לטובת הפרוייקט, הצוותים הגיעו  ממגוון תחומים ומגזרים בחברה הישראלית (מהמגזר הציבורי, פרטי, התנדבותי) והזירה החדשה שנוצרה תאפשר פתרונות לבעיה של רציפות חינוכית  באמצעות השותפים שמרכיבים אותה והשפעתם על קובעי המדיניות בישראל.

 

במסגרת הכנס נשאו ברכות:

פרופ' שמעון מרום – מנכ"ל מוסד שמואל נאמן

פרופ' מירי ברק – דיקנית הפקולטה לחינוך מדע וטכנולוגיה

ופרופ' אורית חזן – מהפקולטה לחינוך מדע וטכנולוגית וראשת פורום 'חינוך בחירום' במוסד שמואל נאמן.

 

הכנס כלל שלוש הרצאות בנושא הרציפות של :

שלומי דהן – מנהל אגף החינוך בעירית חדרה שתיאר את ההתמודדות של מערכת החינוך בחדרה עם אירועי חירום והציג תובנות ממלחמת חרבות ברזל עד כה.

ד"ר ציפי בוכניק – ממוסד שמואל נאמן שהציגה את ממצאי שלב א' מהמחקר 'רציפות חינוכית בחירום'

וד"ר עינת שושן-רפאלי – ממוסד נאמן ומכללת 'אורנים' שהציגה את חשיבות הרציפות החינוכית והקשרה לחוסן של התלמידים והצוותים החינוכים, ובנוסף הציגה  את מודל העבודה שנבחר (קולקטיב אימפקט) ואת  רשת השותפים שנבנתה  לטובת פתרון הבעיה.

 

לאחר ההרצאות יצאו המשתתפים לעבודה בצוותים ובסיום היום הציגו את התוצרים ואת המחשבות והפעולות להמשך עשייה משותפת.

 

עומדים לפנינו עוד 3 כנסים באותו הנושא בתאריכים: 1.12.24, 9.3.25, 8.6.25.

יש למה לצפות.