קבוצת דימות מוחי בילדים

המרכז לדימות מוחי בילדים, ראש הקבוצה: ציפי הורוביץ-קראוס

כיצד ילדים מבינים שפה? כיצד לומדים לקרוא? מדוע ישנם ילדים המתקשים בהבנת שפה או בקריאה?

האם אפשר לשנות את הפעילות המוחית?

במרכז לדימות מוחי לילדים אנו מנסים לענות על שאלות אלו על ידי שימוש בכלי דימות מוחי כמו Magnetic Resonance Imaging, Electroencephalography, Eye tracking, TDCS ועוד.

מטרתנו היא לאפיין את מעורבותן של הרשתות העצביות בבסיסה של אחת היכולות האנושיות המורכבות ביותר: קריאה. קריאה אינה יכולת אינטואיטיבית ועל מנת ללמוד לקרוא מוחנו “ממחזר” רשתות עצביות שיועדו במקור לראיה, שמיעה, עיבוד שפתי וקשב. אנו מתמקדים בילדים שכן “גיוסן” של רשתות אלה מתרחש בשלבים מוקדמים של ההתפתחות ומושפעת הן מהסביבה (היעדר חשיפה) והן מהמטען הגנטי של הילד.

לעיתים, תהליך רכישת השפה והקריאה אינו תקין. בעבודתנו אנו מתמקדים בתפקידן של יכולות ניהוליות ברכישת שפה וקריאה תקינה ושאינה תקינה בילדים.אנו עובדים עם ילדים עם דיסלקציה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות פסיכיאטריות, מחלות נוירולוגיות (כמו אפילפסיה) ועוד. מטרתנו היא למצוא את הדומה והשונה ביניהן על מנת למצוא את הדרך המדוייקת לאמן ילדים אלה על היכולות בהן הם מתקשים ולבדוק מהם המסלולים העצבים ששינו את נתיבם\פעולתם.  לשם כך אנו עובדים על פיתוח תוכנות, מיכשור, טכנולוגיות ועזרים נוספים על מנת להתאים לכל קושי את המענה המדוייק ביותר לצרכי הילד. בדיקת ההתאמה נעשית על ידי כלי הדמיה.

תחומי ההתמחות בקבוצתנו הם מגוונים- החל מעיבוד תמונה, לאלגוריתמיקה וכלים סטטיסטיים לניתוח שונות בין ובתוך קבוצות ועד להיבטים השפתיים, החינוכיים, הפסיכולוגיים והביולוגיים בבסיס הפעילות המוחית. תכניות הלימודים המחקרית שלנו היא דרך המסלול לחקר המוח וחינוך.

קישור לאתר הקבוצה https://neuroimaging-center.technion.ac.il/