דף הסטודנטים לתארים מתקדמים

דף  זה נכתב ע”י נציגות הסטודנטים לתארים מתקדמים.

לנוחיותכם/ן, הנה קישור לחוברת ההנחיות למשתלמים לתואר שני ושלישי בטכניון.

שלומות!
ברוכים הבאים לדף הסטודנטים ללימודי תארים מתקדמים בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. הפקולטה שלנו אומנם קטנה, אך בהחלט נעימה ותרגישו זאת מיד כשתרדו למרכז הלמידה ותפגשו את נבילה ונועה, או כל פעם שתרצו לקבל מידע ותיגשו למזכירה ללימודי מוסמכים – שקמה או תמר, או סתם תתקלו בפרוזדור בירדה, אפרת או זיווה, או תצטרכו עזרה מעמירם או חיים, וכל האנשים המקסימים האחרים שעובדים בפקולטה ובאמת מספקים שירות מכל הלב (סליחה מכל מי ששכחנו להזכיר).
בפקולטה לומדים כ-90 סטודנטים ללימודי מוסמכים (מסטרנטים ודוקטורנטים). הרבה מהסטודנטים הם גם מורים בפועל או מנהלי בתי ספר. נושאי המחקר בפקולטה מאד מגוונים (כגון: למידה מקוונת, למידה בכיתה, למידה בלתי פורמאלית, תקשורת המדע, ניהול מערכות חינוך וחקר המוח). מכלול הנושאים מוצגים בצורה הטובה ביותר בדפים האישיים של הסטודנטים בפקולטה או בסרטונים באתר.

למועמדים או לאלה שמתעניינים ללמוד בפקולטה

פרטים לגבי תהליך הרישום ניתן למצוא באתר של בית הספר ללימודי מוסמכים.
כאן תמצאו מספר טיפים שלא מופיעים במדריכים הרשמיים.

תהליך בחירת המנחה ובחירת נושא המחקר הוא תהליך לא פשוט אך הוא התהליך החשוב ביותר וכדאי להקדיש לו זמן ומחשבה.
נושא המחקר והמנחה ילוו אתכם במשך מספר שנים. חשוב שהנושא שבחרתם מלהיב ויש לו פוטנציאל להמשיך והלהיב אתכם לאורך זמן. בדרך כלל נושא שקרוב לליבכם ייתן את המוטיבציה הדרושה לכך. במהלך הלימודים סביר שיהיו לא מעט רגעי משבר ואז הסקרנות והעניין בנושא, כמו גם התמיכה הרגשית של המנחה, הם אלה שיעזרו לכם להתגבר ולצלוח את התקופה עד לטקס לבישת הגלימה.

בחירת מנחה היא בחירה הדדית. אתם בוחרים מנחה והמנחה בוחר אתכם, ולכן כדאי להתכונן. מומלץ לברר:

  • מהם תחומי ההתעניינות/ההתמחות של המנחה: יש בפקולטה חברי סגל שיסכימו להנחות רק על פי תחומי ההתמחות שלהם ויש כאלה שיסכימו ללמוד יחד איתך תחום חדש שמעניין אתכם
  • מהו סגנון ההנחיה שלו/שלה והתקשורת הבין-אישית: כדאי ורצוי לדבר עם סטודנטים המונחים על ידי איש הסגל המדובר בשביל לברר את הנ”ל. כמו כן, כדאי גם לעשות “שופינג” או “בדיקה” בין המחלקות השונות ואנשי הסגל השונים – אך זהירות, יש לעשות זאת בעדינות יתרה.

סמינרים מחלקתיים: על מנת להכיר את אנשי הסגל, את הסטודנטים ואת סוגי המחקר המתבצעים בפקולטה כדאי להגיע לסמינרים המחלקתיים המתקיימים בימי שלישי במהלך הסמסטר בשעה 14:30. רצוי להתעדכן באתר הפקולטה לגבי הנושאים. אומנם זו אחת הדרישות מהלומדים בפקולטה אך זאת גם המלצה.

השלמה לתיזה: למי שיש תואר שני ללא תיזה, ניתן לעשות השלמה לתיזה (בהנחיית איש סגל מהפקולטה) ואז להמשיך למסלול לדוקטורט.

מספר טיפים טכניים:

כדאי מאוד להכיר את האתר של בית הספר לתארים מתקדמים, שם תוכלו למצוא הרבה תשובות לשאלות, טפסים חשובים והנחיות כלליות.

נציגות: לאחר שינוי אירגוני באגודת הסטודנטים בטכניון, אוחדו הנציגויות של התארים השונים תחת אחריותה של אס"ט. כל סטודנט לתואר מתקדם החבר באס"ט יכול לבחור ולהבחר לתפקיד נציג מסלול, בתארים מתקדמים יש נציג/ה לתואר שני ונציג/ה לתואר שלישי. תפקיד הנציגים הם, בין היתר, לדאוג להווי הפקולטי וכן לרווחת הסטודנטים שאותם הם מייצגים. בצורה זו נפתחה פינת הקפה בפקולטה ונרכשה מכונת נספרסו מכספי הועד, התקיימו ערבי סרט וסדנאות ארדואינו וכד'. בכל שנה יש בחירות לנציגות המפורסמות במייל השבועי של אס"ט ובמיילים פנימיים שיופצו על ידי הנציגים הפעילים.
אתם מוזמנים להצטרף ולהשפיע על החיים בפקולטה!

למתרגלים שבינינו: יש לנו נציגות גם בארגון סגל הוראה (אס"ה). נציגות זו אחראית לתנאי ההעסקה ומימוש זכיותיהם של המתרגלים והמורים הנלווים בפקולטה. גם לתפקיד זה נערכות בחירות בכל שנה, מתרגלים וסגל נלווה, מוזמנים לברר את זכויותיהם אצל הנציג/ה.

מלגות (נושא כואב!): בדרך כלל בפקולטה המלגות חלקיות. יחד עם זאת, מלגה חלקית מאפשרת עבודה בהיקף חלקי כמפורט באתר של לימודי מוסמכים. לכל אלה שלא מצליחים לסגור את החודש בכל זאת, ניתן לבקש בפניה אישית לדיקן ללימודי מוסמכים אישור לבקשה לעבודה חריגה (מכתב אישי). כדאי להצטייד בהמלצת המנחה ומרכז ללימודי מוסמכים בפקולטה או כל דמות שלדעתכם רלוונטית. מקור נוסף למלגה חיצונית הוא קול קורא להגשת הצעת מחקר שבית ספר ללימודי מוסמכים דואג לשלוח לכל המוסמכים בטכניון.

קורסים: את דרישות הפקולטה לפי מסלול אפשר לראות בתקנון של כל סוג תואר. מדריך מקוצר למספור הקורסים: קורסים הניתנים בפקולטה מתחילים בספרות 21. הספרה הבאה היא 4 (קורסים ללימודי הסמכה בלבד), 6 (קורסים ללימודי הסמכה ומוסמכים) או 8 (קורסים ללימודי מוסמכים בלבד). אם יש קורס שניתן באוניברסיטה אחרת ושמעניין אתכם, ניתן לקבל אישור לשם כך. את הפרטים לשם רישום רצוי לברר עם מזכירת לימודי מוסמכים.

נסיעות לכנסים בחו"ל: מורה נבוכים לנוסע/ת לכנס בחו”ל: כל הפרטים, שלב אחרי שלב, מהטכניון לנתב”ג

שימו לב! לא ניתן להגיש בקשות נסיעה בדיעבד. את טופס הבקשה יש להגיש חודש וחצי לפני הנסיעה מאחר ותהליכי האישור רבים.

הנחיות למשתלם המשתתף בכנס בארץ במימון תקציב מוסדי: לאחר הכנס יש להגיש את הטפסים הבאים: "החזר הוצאות למשתלם"טופס פרטי בנק  בצירוף חשבוניות מקוריות (רצוי שיהיו מופנות למוסד הטכניון למחקר ופיתוח בע"מ), גם אם שולמו ע"י המשתלם*.
בנוסף, יש לצרף:

  • מכתב מאת חבר הסגל המפרט ומסביר את מטרת ההשתתפות
  • מסמכים הכוללים את תכנית הכינוס
  • תג שם

*אם המשתלם אינו מוזמן להרצות בכנס יש עלויות של 45% מס.

קטנות נוספות:

  • לטכניון שפה משלו. אם אתם סטודנטים לתואר ראשון תגלו שאתם בלימודי הסמכה. אם אתם רוצים ללמוד לתואר שני או שלישי, תגלו שאתם כבר מוסמכים.
  • בטכניון ימי רביעי הם לפעמים ימי שני או שיום שלישי יכול להפוך ליום ראשון, בקיצור, ימות השבוע בטכניון יכולים להיות שונים משאר העולם.

מומלץ בחום בתחילת כל סמסטר לבדוק את לוח השנה האקדמי באתר הטכניון 

אתרים שכדאי להכיר:
חובה לכל העוסקים במחקר בלימודיהם: http://www.phdcomics.com/

אתר הסטודנטים ללימודי מוסמכים: http://www.graduate.technion.ac.il/Heb/

אתר ארגון הסטודנטים: http://www.asat.org.il/

אתר הדוקטוראנטים למדעי החברה: http://sites.google.com/site/candidatesphd/

פרופ' שחר קוטינסקי, פרופ' להנדסת חשמל בטכניון, בהרצאה מועילה על נושא ההתארגנות ללימודי דוקטורט: https://www.youtube.com/watch?v=u0YVr0JFDIs&t=11m29s