כנסים לחינוך מתמטי: ICMI ליסבון וJRCME ירושלים

חינוך מתמטי הוא ציר מרכזי בפעילות הפקולטה.
שתי חברות סגל, ד”ר עינת הד-מצויינים וד”ר זהבית כהן שמובילות את המחקר בתחום.
חלק מתוצרי המחקר הוצגו לאחרונה בכנסים.

ICMI Study 25

3-7 לפברואר, ליסבון

ד”ר זהבית כהן, ראש המסלול להוראת המתמטיקה בחטיבה העליונה, ויוזמת ומנהלת מעבדת הסימולציה למחקר והוראת המתמטיקה, השתתפה בקבוצת דיון למוזמנים.
ד”ר כהן הציגה את מחקרה של הדוקטורנטית נלי קלר שעוסק בלמידה שיתופית של מורים על ידי פתרון בעיות מתמטיות מאתגרות. המטרה הסופית של קבוצת הדיון הבינלאומית הינה כתיבת ספר עדכני, בחזית המדע, בנושא למידה שיתופית של מורי מתמטיקה.
הדוקטורנטית מרב וינגרדן הציגה מספר אספקטים ממחקר הדוקטורט שלה, העוסק בדרכים בהן ניתן לחשוף את המורים לפרקטיקות הוראה מיטביות. מחקרה של מרב מתקיים במסגרת קבוצת מחקר שעוסקת בתהליכי למידה והוראת מתמטיקה בדגש על שיח, זהות ורגשות, בהובלתה של ד”ר עינת הד-מצוינים – שהיא ראש המסלול להוראת המתמטיקה בחטיבת הביניים, אצלנו בפקולטה.

 


כנס ירושלים לחינוך מתמטי’, JCRME8

10-11 בפברואר, ירושלים.

צוות גדול של חוקרים וחוקרות משתי קבוצות המחקר הפגינו נוכחות מרשימה ב’כנס ירושלים לחינוך מתמטי’ שמתקיים זו השנה השמינית.
שתי קבוצות המחקר היו פעילות בקבוצות דיון, הרצאות ופוסטרים. בין המציגים בכנס זה: פוסט-דוקטורנטית אורטל ניצן, דוקטורנטית נלי קלר והמאסטרנטים תומר פלג וחלימה שרקייה, כולם בקבוצה בהובלת ד”ר כהן.

מלבד הכבוד והעניין שבהשתתפות בכנס – המחקר הער בפקולטה נותן את פירותיו במגוון נושאי המחקר:

דוקטורנטית מרב וינגרדן הציגה מחקר שעוסק בהזדמנויות ללמידת מתמטיקה חקירתית הניתנות לתלמידים הלומדים בהקבצות לימוד שונות ובכיתות הטרוגניות. (דיווח ממצאי מחקר) כמו כן הובילה מרב קבוצת דיון שעסקה בדרכים השונות בהן ניתן לייצג את ההוראה (קטעי וידאו, ייצוג ויזואלי – RTA וכו’) ובהזדמנויות הלמידה שניתנות למורים בכל אחד מייצוגי הוראה אלו. קבוצת הדיון התקיימה בשיתוף פעולה עם מכון ויצמן (פרויקט עדש”ה) ועם מכללת לוינסקי (פרויקט פרקטל)

דוקטורנטית מרים ולך, אף היא מקבוצתה של ד”ר הד-מצויינים, הציגה מחקר שבחן האם וכיצד שיח על המשתתפים (שיח מזהה) השפיע על התקשורת המתמטית בהוראה ממוקדת לומד ברמה אקדמית. (דיווח ממצאי מחקר)

במסגרת השולחנות העגולים דוקטורנטית רינת באור הציגה מחקר שבחן את תהליך השינוי המתחולל אצל מורה שהשתתפה בהשתלמות לעידוד הוראה חקירתית בהיבט השיח הכיתתי. המחקר שהוצג בידי הדוקטורנטית נעמה בן-דור הציע כלים להתבוננות סוציו-תרבותית על אימוץ חשיבותה של המתמטיקה על ידי תלמידים, תוך הנכחת תפקידם של מקורות סוציו-תרבותיים, והמאסטרנטית פאולה לוי הציגה מחקר שבדק מהן הזדמנויות הלמידה שניתנות לתלמידי כיתה ט’ במהלך משחקים מתמטיים המתקיימים בשיעורי המתמטיקה. שלושתן מבצעות את מחקרן בהנחיית ד”ר הד-מצויינים.